لرهای چهارمحال و بختیاری

مردمان لری که در استان چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنند، خود به دو دسته هفت لنگ و چهار لنگ تقسیم می‌شوند.
ایل بختیاری قشلاق را در خوزستان و ییلاق را در چهارمحال و بختیاری می‌گذراند. این مردم مانند تمام لرها دارای صفت‌های شاخص مهمان نوازی، جنگجویی و بی باکی می‌باشند که در میان این مردم بدرفتاری با مهمان و غریبه و همچنین ترس از دشمن بسیار ننگ است.
ایل بویراحمد

ایل بویراحمد بزرگ‌ترین ایل در استان کهگیلویه و بویراحمد است و شاید پس از بختیاری بزرگ‌ترین ایل لر باشد. مردم بویراحمد بازماندگان ایل بویر هستند که در زمان شاه عباس در مناطق مرزی ایران و دیگر شهرهای ایران همچون مراغه و اصفهان تقسیم شدند که پس از شاه عباس قسمت عمده آنها به سرزمین مادری خود بازگشتند. در مورد ایل بویر افسانه‌ای هست که آنها را تنها قوم جهان دانسته که هیچگاه در سرزمین خود شکست نخوردند و برخی از تاریخ نویسان بزرگ نیز به این مساله اشاره نموده‌اند. دین مردم بویراحمد: تمام مردم این ایل شیعه دوازده امامی بوده‌اند و تنها دو روستا در این ایل پیرو دین بهائی بوده‌اند[نیازمند منبع] که در اوایل انقلاب اسلامی ایران توسط برخی از اشرار غارت و متواری شدند و هم اکنون از بازماندگان این دو روستا اطلاعات دقیقی یاقی نمانده‌است.
فهرست طایفه‌های بویراحمد

بویراحمد به طوایف زیادی تقسیم می‌شود که عبارتند از: ۱- تامرادی بزرگترین طایفه-۲-ایل نگین تاجی۳- اولاد میرزاعلی ۴- سادات شاه قاسمی ۵- شرانی۶- باتولی ۷- تاس احمدی ۸- باشرانی ۹- شولی ۱۰- زنگوایی ۱۱- باباکانی یا بابکانی ۱۲-سی سختی
برخی علمای بزرگ دینی


  • آیت الله بروجردی (رض)
  • آیت الله روح الله کمالوند
  • آیت الله میانجی
  • آیت الله طاهری خرم آبادی